Kas Ryanairi peaks kartma?

 

Ja easyJeti ja Wizz Airi ja Vuelingi ja… Kas odavlennufirmade piletite ostmist peaks võimalusel vältima? Tõstatame selle küsimuse, kuna odavlendamisega seoses liigub ringi väga palju vastakaid arvamusi. Mõned kiidavad, et see on aidanud neil soodsa hinnaga rohkem maailma näha, ellu rohkem värve tuua või lihtsalt odavamalt puhkusele minna. Teised jällegi laidavad igasuguse idee odavlennukompaniide teenuste kasutamisest kohe maha: lõpuks maksad ikka rohkem, teenindus on kohutav ja tagatipuks jääd paarikümneks tunniks lennujaama kinni. Isegi tasuta võileiba ei anta!

Nagu kõikide asjadega siin elus, siis vastus pole kindlasti must-valge. Selle asemel, et kirjutada tavapärane ülevaatlik artikkel odavlennufirmadega lendamisest ja nende plussidest-miinustest alustame hoopis netikommentaaridele vastamisest.

 

Odavlennufirmadega lendamisel on suurem risk?

Jah, odavamate lennukompaniidega kaasneb suurem väljaminekute risk, kui jätad mõned olulised reeglid kahe silma vahele. Näiteks võivad need puudutada pagasit, lennule registreerimist jne. Konkreetsed reeglid on tavaliselt üsna selgelt pileti ostmise käigus iga lennukompanii kodulehel nähtaval. Kui midagi jääb selgusetuks, siis saab uurida KKK sektsiooni või muid abimaterjale. Samuti on võimalik klienditoega ühendust võtta.

Samas on raske väita, et odavlennufirmadega lennates oleks suurem hilinemiste või katkestamiste risk. Nimelt on sarnaselt klassikalistele lennukompaniidele neilgi eesmärk võimalikult efektiivselt reisijaid punktist A punkti B lennutada. Odav hind tuleneb hinnastamise poliitikast, pidevast optimeerimisest, fookusest müügitegevusele pardal ja muust, mitte suuremast ükskõiksusest või otseselt kehvast tööst.

Lufthansa ja British Airways on vanemad lennukompaniid ja nad on traditsiooniliselt pakkunud täisteenusega lennupileteid. Küll aga on näiteks Lufthansa hakanud tänasel päeval odavlennufirmadega võistlemiseks pakkuma erineva tasemega lennupileteid. Odavamate piletite hinnas võib olla ainult käsipagas ja äraantava pagasi peab eraldi ostma. Siiski erinevalt easyJetist ja Ryanairist võib pileti hinna sees igal juhul oodata küpsist või einesaia koos klaasitäie mahlaga. Aga seegi pole igaveseks garanteeritud.

 

Maadlus jätkulendudega

Jätkulendude olemust on odavlennufirmade pileteid ostes väga oluline mõista. Järgmisest lennust maha jäämise kompensatsiooni ja uut lendu ei paku ükski lennufirma, mis kuulub samasse kategooriasse Ryanairi, easyJeti ja Wizz Airiga. Ei saagi pakkuda, sest need lennufirmad müüvad pileteid ühele suunale. Vaatamata sellele kasutavad paljud inimesed odavaid lennupileteid jätkulendude tegemiseks peamiselt kahel viisil:

a) Tallinnast Londonisse saab 16 euroga, samal päeval Londonist Kanaaridele 20 euroga ning tagasi Kanaaridelt Bremenisse 15 euroga ja samal päeval Bremenist Riiga 9 euroga. Ja Riiast Tallinnasse veel bussiga 16 eurot otsa. Seega, kõikide nende piletite kokku panemine annab võimaluse reisida Eestist Kanaaridele 76 euroga. Kui kõrvutada seda hinda tavaliste lennupiletite maksumustega, siis kokkuhoid võib olla meeletult suur.

b) Milanost Madagaskarile on saadaval edasi-tagasi lennupiletid ainult 210 euroga. Samal ajal on sooduskampaania Tallinn-Milano suunal, nii et täiendav piletikulu Milanosse on ainult 40 eurot. Kui kuupäevad saab klappima, siis tähendab see Madagaskarile jõudmist 250 euroga. Ja kui kuupäevad ei klapi, siis mõned reisijad rõõmustavad, kuna juurde saab lisada minipuhkuse Põhja-Itaalias.

Mõlema variandi puhul on ühine nimetaja järgnev: kui esimese lennuga on mingi probleem, siis lennufirma ei vastuta üldse, mis järgmistest lendudest saama peaks. Siiski ei tähenda see absoluutselt, et odavlendude kombineerimine oleks halb mõte. Oluline on seda teha targalt. Lendude vahele tuleb jätta piisavalt ajalist ruumi, et väikese hilinemise korral probleeme ei tekiks. Reisitõrkekindlustus on hea idee, kui see katab taolisi probleeme. Lisaks praktilistele sammudele võiks lihtsalt arvestada, et taoline kombineerimine võib kaasa tuua “seiklusi”.

Sellegipoolest ei võrdu odavlendude kombineerimine reisimise maailmas lennukist välja hüppamisega, nii et seljas langevarju asemel vaid võileibu täis seljakott. Pigem on tegu mõne keskmisest riskantsema spordialaga. Näiteks kergemat sorti mägironimisega, mille puhul suurel osal harrastajatest ei juhtu elu jooksul mitte midagi eriliselt ohtlikku, aga aeg-ajalt võib halbadest juhtumitest ikka kuulda olla. Sama on odavlennufirmade piletite kombineerimisega. Mõned inimesed kasutavad seda võimalust regulaarselt ja säästavad sellega sadu või tuhandeid eurosid. Vaatamata sellele võib reisifoorumitest lugeda või tuttavatelt kuulda Tiinast või Peetrist, kes jäi Berliini lennujaama “lõksu”, kuna esimene lend jäi mitu tundi hiljaks.

 

Pilet läheb kallimaks?

“Lõpuks tuleb hind ikka sama” kehtib eeldusel, et üldse midagi halba juhtub. Euroopa odavlennufirmad pole kohe kindlasti ajalise täpsuse osas maailma kehvemate lennukompaniide hulgas, kuhu kuuluvad näiteks Shenzen Airlines, Cebu Pacific Air ja Xiamen Airlines. Ja kui silmas peetakse puhtalt lisateenuste osas sama hinnaga lõpptulemust, siis seda on sooduskampaaniate ajal väga keeruline ette kujutada. Kui Tallinnast saab lennata Küprosele ja tagasi 40 euroga, siis isegi täiendava pagasi võtmise ja istekoha valimisega pole hind võrreldav traditsiooniliste lennufirmade poolt pakutavate lennupiletite kuludega.

Kui aga jätta kahe lennu vahele 35 minutit, ostes eelnevalt piletile kõik lisateenused (kuid mitte paindlikkuse) ning seda kõike teha tipphooajal, siis võib kokkuvõttes reis minna tavafirmadega võrreldes lausa mitmeid-mitmeid kordi kallimaks.

 

Lõpmatud hilinemised?

Mitme lennu põhjal selline väide võiks põhineda? Kui oled lennanud mitme aasta jooksul neli otsa ja kolm lendu neljast on hilinenud, siis ütleb see ehk rohkem sinu isikliku õnne, mitte lennufirma hilinemiste statistika kohta. Ryanairil on aastas üle 600 000 lennu. Küll aga kompensatsiooni väide peab paika. Kuigi nii mõnegi firmaga on kompensatsioonide saamisel raskusi, siis üldiselt kehtivad Euroopa Liidus ühtsed regulatsioonid ja lennufirmad peavad need rahasummad välja maksma. Ryanairiga lendamise korral on vastav vorm saadaval sellel veebilehel.

 

Juhtub ka parematest peredes

Kui see pole suur liialdus või fantaasia, siis on tegu hea näitega, kuidas klassikaliste lennufirmadega võib samuti väga ebamugavatesse olukordadesse sattuda. Küll aga on vahe selles, et Finnairi pardal antakse ootajatele tasuta juua. Ehk nii pika ootamise peale isegi suupisteid. Küll aga on interneti avarustes liikunud ringi lugusid, mis pajatavad tunde Ryanairi pardal istumisest ja ikkagi pakutakse vett ainult lisatasu eest.

 

Mitte kunagi enam!

Tähelepanek. Kui kellelgi on halb kogemus tavalise lennufirmaga, siis öeldakse: “Ma ei lenda enam kunagi Thai Airwaysiga!” või “Õudne, kunagi enam ei toeta Lufthansa tegevust ühegi sendiga!” Väga kehva Wizz Airi või Ryanairi lennu korral aga kõlab loosung: “Mitte kunagi ei lenda enam odavlendudega, ärge te ka isegi proovige neid!”

 

Ebaturvaline pealekauba?

Jah, odavlennufirmad võivad vabalt teha halbu üllatusi, kui oled midagi kahe silma vahele jätnud. Küll aga ei pea muretsema lendude turvalisuse pärast. Kõikidele Euroopa Liidus opereerivatele lennukompaniidele kehtivad samad standardid. Vaatamata kergesti tekkivale ettekujutusele mehhaanikust, kes jätab lekke sinnapaika, kuna “uus tihend maksab jube palju”, pole ohutuse suhtes mõtet midagi karta. Ja kui lennuk hilineb tehnilistel põhjustel, siis nii mõnelgi korral väljendab see mitte lennukite kehva tehnilist seisukorda, vaid hoopis rangete ohutusnõuete täitmist: vähimagi olulise kahtluse korral lennuk enne kontrolli ja kindlat otsust pilvepiirile ei tõuse.

 

Kas odavlennufirmadega lendamist peaks siis kartma?
Ei pea kartma, aga tasub olla tähelepanelik ja riske maandada. Kõige vähem peaks muretsema otselendude soetamise korral. Odavlendude erinevate piletite kombineerimise käigus tuleb jälgida, et vahemaandumised oleksid piisava ajavaruga. Tee alati kindlaks, et suuremate linnade puhul toimuks maandumine ja uuele lennule minek samast lennujaamast. Kui pole sama lennujaam, siis tasub jällegi jätta piisavalt aega ühest lennujaamast teise liikumiseks, näiteks Milanos Bergamost Malpensasse või Londonist Lutonist Stanstedi. Kindlasti aitab kõikvõimalike probleemide ohtu vähendada pikema vahepeatuse planeerimine, näiteks ööbides kaunis Bergamo väikelinnas Põhja-Itaalias või Bremeni sadamalinnas Saksamaal.

Piletite kombineerimine ei pruugi olla parim idee, kui olukord võib väga stressirikkaks muutuda, näiteks suuremal perepuhkusel või tähtsa isikliku sündmuse korral. Samas peab jällegi mainima, et seda tehakse ka nendes situatsioonides palju ja tavaliselt läheb kõik hästi. Igal juhul tasub tutvuda eraldiseisvalt iga lennufirma reeglitega, ka siis, kui lendad lihtsalt Tallinnast mõnda Euroopa sihtkohta ja tagasi. Samuti hoia end kindlasti kursis jooksvate lennupakkumistega. Kõik hea hinnaga Eestist, Riiast ja Helsingist algavad lennud postitatakse Reisitark Facebooki lehel, vajuta siia ja hakka kohe jälgima!

Leave a Comment