Air India lennuõnnetuse saladus: Boeingu siseinfo paljastab uurijate teadaolevad põhjused, kuid avalikustamine venib

Kui Air India lend 171, teel Ahmedabadist Londonisse, plahvatas ja süttis vahetult pärast õhkutõusu, raputas see kogu lennundusmaailma. Traagiline õnnetus jättis paljud pered leina ning äratas lennuhuvilistes hulgaliselt küsimusi.

Nüüd on päevavalgele tulnud uus ja murettekitav aspekt: Boeingu endine siseinformaator väidab, et uurijad teavad juba ammu juhtunu tegelikke põhjuseid, kuid ei plaani neid veel niipea avaldada. Mida see tähendab tavalisele reisijale? Ja miks võib selline info varjamine olla tõsine ohumärk?

Mida Boeingu whistleblower tegelikult väidab?

Nagu kirjutab Daily Mail viitega Co veebilehele, on Boeingu siseallikas andnud mõista, et õnnetuse põhjus on ammu teada. Siiski ootavad ametlikud uurimisasutused lõplike tulemuste väljakuulutamisega, et viia läbi täiendavad analüüsid ja koostada põhjalikud aruanded – protsess, mis reaalselt võib võtta kuid ja kuid. See tähendab, et miljonid reisijad üle maailma, sealhulgas eestlased, võivad teadmatuses kokku puutuda sarnaste riskidega, mis on seni jäänud kõrvale või parandamata.

Air India lennu 171 katastroof leidis aset Ahmedabadis, kus lennuk süttis ja plahvatas kohe pärast starti. Juhtunu tõstatas tõsiseid küsimusi nii lennuki tehnilise seisukorra, meeskonna tegevuse kui ka üldise lennuohutuse kohta.

Boeingu jaoks on taoline lekkinud info eriti delikaatne, kuna ettevõte on juba varem pidanud silmitsi seisma usalduskriisiga – meenutagem näiteks neid pagana 737 MAX lennukitega seotud tragöödiaid.

Miks info varjamine on probleem?

Reisijate jaoks tähendab see ebakindlust ja võimalikku ohtu. Kui uurijad teavad põhjust, kuid hoiavad seda avalikkuse eest varjul, jäävad sarnased probleemid potentsiaalselt tähelepanuta ja lahendamata. Lennunduses on kiire ja väga-väga läbipaistev infovahetus elutähtis. Ja peaks seda Reisitarga arvates alati ka olema!

Tekib ka õigustatud küsimus: miks ei räägita avalikkusele tõde? Kas mängus on poliitiline surve, lennufirma või tootja maine kaitsmine? Või on tegu lihtsalt bürokraatliku protsessiga, mis eeldab pikemaajalist ja põhjalikumat tõendite kogumist?

Ükskõik milline neist põhjustest… kõik on murettekitavad! Tundub, et ohutuse nimel tehtavad kompromissid ei lähe alati kokku reisijate huvidega.

Mida see tähendab Eesti reisijatele?

Eesti reisijale, kes lendab sageli Aasiasse või Lääne-Euroopasse, pole Air India või Boeing mingi kauge probleem. Kuigi Tallinnast Air India lende ei välju, võib läbi Euroopa lennujaamade ümberistumiste kaudu sattuda nende lennukite pardale.

Lisaks kasutavad ka Eesti reisifirmad ja lennuettevõtted Boeingi lennukeid, seega on oluline, et kõik potentsiaalselt ohtlikud probleemid jõuaksid kiiresti lennuohutusorganisatsioonide ja reisijate teadvusse. Kui tõde õnnetuse põhjuste kohta varjatakse, võib see mõjutada kogu lennundussektori usaldusväärsust.

Kas selliseid varjamisi võib tulevikus rohkem ette tulla?

Kahjuks pole see lennunduses esimene kord, kus oluline info jääb saladuseks. Boeing on ka varem sattunud kriitika alla, kuna ärihuvid näisid kaaluvat üles reisijate turvalisuse. See peaks olema tõsine hoiatus: kui lennukitootjad ja ametkonnad ei käitu piisavalt läbipaistvalt, peavad reisijad ise rohkem infot otsima ja teadlikumad olema.

Hea uudis on see, et lennundussektor liigub siiski järjest enam avatud info ja reaalajas andmete suunas. Ent seni, kuni olulised detailid jäävad varjatuks ja tõde viibib, püsib meie kõigi turvalisus teatava küsimärgi all.