Uudisteportaal independent.co.uk kajastab, et Hispaania populaarsetes turismisihtkohtades, nagu Madrid, Barcelona, Ibiza ja Palma de Mallorca, algasid 15. augustil ulatuslikud streigid.
Need võivad korralikult segada suviseid reisiplaane, ka Eesti turistidele, kes sel suvel Hispaaniat külastavad.
Ryanairi grupi osa Azul Handlingis töötab üle 3000 töötaja, kes on otsustanud streikida töötasu ja töötingimuste parandamise nimel. Azul Handling tegeleb pagasi käitlemisega Ryanairi, Buzz’i, Lauda Europe’i, Malta Air’i ja teiste lennufirmade lennujaamades.
Lisaks sellele korraldab streike ka teine maapealsete teenuste ettevõte Menzies, mille streigid toimuvad augusti keskel ja kuu lõpus mitmel päeval.
Hispaania lennujaamade operaator Aena on hoiatanud, et streigid võivad mõjutada lendude kulgu Madridis, Barcelonas, Sevillas, Malagas, Alicante’is, Ibizas, Palma de Mallorcal, Gironas, Tenerife lõunas, Lanzarotetel ja Santiago de Compostela lennujaamas.
Esimesed streigid leiavad aset 15., 16. ja 17. augustil ning kestavad kolme vahetuses ajavahemikus: hommikul 5–9, päeval 12–15 ja õhtul 21–23.59. Seejärel jätkuvad streigid kuni 2025. aasta lõpuni iga nädal kolmel-neljal päeval.
Huvitav on see, et streigid langevad kokku koolivaheaja lõpuaegadega, mis tähendab, et reisijate vool võib olla eriti tihe ning võimalikud hilinemised või tühistamised tekitavad rohkem peavalu.
Tööandjate ja ametiühingute vahelised konfliktid on seotud boonuste maksmise, sunnitud ületundide ning ebastabiilsete töötingimustega.
FeSMC-UGT ametiühingu liige José Manuel Pérez Grande sõnul kasutab Azul Handling “strateegiat, mis rikub töötajate põhiõigusi ja ignoreerib ametiühingu nõudmisi”.
Nagu ikka, siis streikijate ja tööandjate vahelised vastasseisud mõjutavad lõpuks kõige rohkem reisijaid, kes võivad sattuda lennujaamas pagasihunnikute ja pikale venivate järjekordadega silmitsi.
Ryanair on siiski optimistlik ja usub, et tänu Hispaania suvisele miinimumpalga otsusele ei tohiks nende lennud oluliselt häiruda. Nad rõhutavad, et ametiühing esindab vaid alla 20% Azul Handlingu töötajatest.
Kuid kas see aitab? Reisijad peaksid kindlasti oma lennufirmaga ühendust võtma ja lendude staatust kontrollima enne reisi, et vältida ebameeldivaid üllatusi.
2024. aastal reisis Hispaaniasse rekordilised 18,4 miljonit Briti turisti, ehkki saarel on toimunud ka antiturismi proteste. Mallorca külastajate arv on küll mõnevõrra langenud, kuid Hispaania jääb jätkuvalt väga populaarseks sihtkohaks.
Kui su lend siiski hilineb või tühistatakse streigi tõttu, tasub kohe lennufirmaga ühendust võtta. Kui hilinemine on alla kahe tunni, kompensatsiooni ei maksta, kuid üle kolme tunni hilinemisega saab juba taotleda hüvitist.
Pikematel hilinemistel on lennufirmadel kohustus pakkuda reisijatele jooke ja suupisteid ning vajadusel ka majutust.
Siiski tuleb arvestada, et lennufirmad tihti kutsuvad reisijaid ise hotellibroneeringut tegema ja hiljem kulud tagasi nõudma, mis ei ole päris reeglitele vastav, kuid lennuametnikud selle osas tihti ikkagist silma kinni pigistavad.
Kui lend tühistatakse ja te otsustate mitte reisida, peaks raha tagasi saama umbes nädala jooksul. Mõned lennufirmad pakuvad ka soodustuste või lisaväärtusega vautšereid, mis võivad olla kasulikud, kui plaanite sama lennufirmaga uuesti reisida.