SUUR ANALÜÜS: Ryanair sulgeb Tallinnast 9 otseliini

Ryanair sulgeb hiljemalt 2023. aasta suviseks hooajaks kokku 9 otseliini algusega Tallinnast.

Sulgemised pole saabunud ühekordse raksuga.

Esimesi sulgemisi oli Ryanairi enda veebilehe broneeringusüsteemist märgata juba novembri viimasel nädalal.

Ryanair sulgeb suveks järgnevad otseliinid:

  • Tallinn-Billund
  • Tallinn-Dublin
  • Tallinn-Pariis
  • Tallinn-Nürnberg
  • Tallinn-Napoli
  • Tallinn-Malta
  • Tallinn-Paphos
  • Tallinn-Liverpool
  • Tallinn-Edinburgh

NB! Kuigi jutt käib suvisest hooajast, siis Ryanairi kontekstis ei hakka suvi 1. juunist, vaid ikka juba varasemast.

⚡ Loomulikult käib ka kibe arutelu Reisitarkuste Facebooki grupis.

Miks Ryanair konkreetsed otseliinid sulges?

Ryanair ei koosta pressiteateid ja selgitusi konkreetsete liinide sulgemise kohta.

Täpsemad uudisväärtusega teated saadetakse pigem välja PR-eesmärkidel, et meedia kaudu lennujaamasid ja kohalikke omavalitsusi survestada paremaid tingimusi andma.

Näiteks saadetakse välja pressiteade: kui Ryanair peab hakkama maksma X maksu, siis suletakse Y lennujaamast Z liini.

Seepärast pidime hoopiski kaevuma Ryanairi avalikesse dokumentidesse ja aruannetesse ning meediakajastustesse nii sel kui eelmisel aastal.

Mida ütlevad aruanded sulgemiste kohta?

Miks Ryanair 2022-2023 ootamatult otseliine sulgeb: Covid-19 pandeemia pikaajaline mõju on tekitanud palju ebakindlust ja kahjusid lennundusele üle maailma, sealhulgas ka Ryanairile.

Kuna reisijate arv on vähenenud ja lennufirmad peavad kohanema muutunud olukorraga, on Ryanair sunnitud otsuseid tegema suurendamaks efektiivsust ja vähendamaks kulusid.

See tähendab, et nad peavad sulgema “mõned” oma otseliinid. Eesmärk on säilitada jätkusuutlik majanduslik tasakaal.

Ryanair on võtnud ja jätkab ka ettevaatusabinõusid, et kohaneda muutuva ärikeskkonnaga ja tasakaalustada liiklusvoogusid ning jätkata vastavalt turuolukorrale vastuvõtlikult.

Näiteks pöörab Ryanair tähelepanu kulude vähendamise meetmetele.

Meetmed sisaldavad lennufirmade poolsete lennuki sissetulevate rentide leevendamist, ümberkorraldused nende sammude maksimaalse efektiivsuse huvides ja kulupoolel reservatsioonide tühistamiste maksimaalsete tagastaminekute vähendamiseks.

Bla bla bla.

Reisija vaatest on see täielik ümmargune jutt.

Miks Ryanair laiemalt liine sulgeb?

Ryanair võib sulgeda lennuliine erinevatel põhjustel, sh vähese reisijanõudluse, kõrgete tegevuskulude, muutuvate turutingimuste ja vajaduse tõttu suunata lennukid kasumlikumatele lennuliinidele.

Lennufirma on tuntud oma odava ärimudeli ja kulude juhtimisele keskendumise poolest.

Seetõttu võib ettevõte perioodiliselt oma liinivõrgustikku ümber hinnata ja teha muudatusi, et parandada oma üldist finantstulemust.

Lisaks võib Ryanair ajutiselt sulgeda lennuliine madalama nõudlusega perioodidel, näiteks tipphooajal, et viia läbilaskevõime paremini vastavusse nõudlusega ja maksimeerida tõhusust.

Millised on olnud suurimad lennupiletite tühistamised läbi aegade?

Ryanair on läbi aegade teinud mitmeid suuremaid lendude tühistamisi.

Suurimad tühistamised olid 2017. aastal, mil Ryanairi lennufirma tühistas kuni 50 000 lendu, ja 2020. aasta alguses, mil Ryanair tühistas üle 18 000 lendu COVID-19 pandeemia tõttu.

2017. aasta lennutühistamised tulenesid Ryanairi vedajate ja meeskondade vahelistest probleemidest.

Kui Ryanair otsustab lennuliini tühistada, on enamasti tegemist väiksemate ja vähem populaarsete sihtkohtadega.

Näiteks aprillis 2020 teatas Ryanair, et tühistab kõik lendud Vilniusesse ja Poola hansalinna Gdanski.

Samuti otsustas ettevõte sel aastal tühistada mitmeid lennuliine Hispaaniasse ja Prantsusmaale ning ka mujale Euroopasse.

Seda kõike aga pisematest ja vähem tuntud lennujaamadest. Nagu Tallinn…

Miks Riiast vähem Ryanairi otselende tühistatakse?

Konkreetse marsruudi tühistamise otsus on tavaliselt keeruline ja nüansirikas protsess.

Arvesse võetakse palju erinevaid tegureid. Ei pruugi olla ühte põhjust, miks üks marsruut tühistatakse ja teine mitte.

Võimalik, et nõudlus Tallinnast teatud sihtkohta suunduvate lendude järele oli väiksem kui Riiast või et Tallinna liini tegevuskulud olid kõrgemad, mistõttu oli Ryanairile vähem kasumlik jätkata selle liini pakkumist.

Kuidas Ryanairil üldiselt läheb?

Ryanairi 2022. aasta aruandes märgitakse, et pikaajaline Covid-19 pandeemia on avaldanud enneolematut mõju lennundussektorile, mis on viinud reisijate arvu ja täituvuse vähenemiseni.

Selle tulemusena oli Ryanair sunnitud sulgema mõned lennuliinid, et vähendada kulusid ja kohaneda muutunud turutingimustega.

Aruandes märgitakse ka, et kuigi lennufirma suutis 2022. aasta kolmandas kvartalis saavutada rekordkasumit tänu mahajäänud nõudlusele, on endiselt oht, et Covidi variandid ja sõda Ukrainas põhjustavad edasisi häireid.

See võib vajaduse korral viia täiendavate lennuliinide sulgemiseni.

Kokkuvõttes maalib Ryanairi 2022. aasta aruanne pildi lennundussektorist, mis võitleb Covid-19 jätkuvate mõjudega, kuid suudab neist probleemidest hoolimata siiski kasumlikuks jääda.

Mida see lennupileti ostnud reisijatele tähendab?

Kui Ryanair tühistab terve lennuliini ja sul oli selleks ajavahemikuks broneeritud lend, on sul järgnevad variandid:

  1. Ümberbroneerimine: Ryanair võib sulle pakkuda võimalust broneerida ümber sarnane lend sihtkohta või pakkuda raha tagasi, kui sa ei soovi ümberbroneerida. Oluline märgata, et terve liini tühistamise korral ei pruugi olla ühtki normaalset alternatiivi. Pigem läheb esimesena käiku tagasimakse.
  2. Tagasimakse: Kui sa ei soovi ümberbroneerida, võib sul olla õigus saada tagasimakstud lennupiletite maksumus tagasi.
  3. Vaata läbi tingimused: Enne ümberbroneerimist või raha tagasimaksmist on oluline tutvuda Ryanairi tingimustega, mis käsitlevad lennu tühistamist ja muutmist.
  4. Võta ühendust klienditeenindusega: Kui sul on lisaküsimusi või probleeme, võid lisateabe ja abi saamiseks võtta ühendust Ryanairi klienditeenindusega.

Ryanair järgib Euroopa Liidu reisijate õigusi käsitlevat määrust, mis kohustab lennuettevõtjaid lennu tühistamise korral hüvitist maksma.

Sellises olukorras võib sul olla õigus saada hüvitist vastavalt määruse tingimustele. Kõik sõltub “juriidikast” ja kuidas Ryanair spetsiifiliselt sinu ostetud väljumise tühistumist põhjendab.

Kui Ryanair tühistab terve lennuliini ja sul oli selle perioodi jooksul broneeritud lend kolmanda osapoole veebipõhise reisibüroo (OTA), näiteks Kiwi või Mytrip.com kaudu, peaksid tegema järgmised sammud:

  1. Võta ühendust OTA-ga: Esmalt peaksite võtma ühendust OTA-ga, mille kaudu te lennu broneerisite, et arutada oma võimalusi, näiteks ümberbroneerimist või raha tagasimaksmist. OTA võib vajaduse korral anda teavet ka hüvitise maksmise kohta.
  2. Vaata läbi tingimused: Enne edasiste meetmete võtmist on oluline tutvuda OTA ja Ryanairi tingimustega, mis käsitlevad lennu tühistamist ja muutmist.
  3. Esita kaebus: Kui sa ei ole OTA vastusega (või vastuse puudumisega!) rahul, võid esitada kaebuse Tarbijakaitseametile.
  4. Kaalu õiguslikke meetmeid: Kui kõik muud võimalused on ammendatud, võid kaaluda kohtumenetluse algatamist kas OTA või Ryanairi vastu, sõltuvalt juhtumi konkreetsetest asjaoludest. Küll aga on tihti lennupileti maksumused sedavõrd tühised, et tõsised kohtuvaidlused ei tasuks kuidagi ära.