Kas keskmised istmed jäävad tühjaks?

 

Internetis levivad kuuldused, et edaspidi jäetakse lennukites keskmised istmed tühjaks. Põhjus on lihtne: koroonaviiruse pandeemia ajal ja kriisimeetmete leevenedes säilib nõue kaasreisijatega ohutut distantsi hoida.

Tegelikult sellist nõuet pole kehtestatud. Selle asemel on mitmed lennufirmad antud teemal sõna võtnud ja veebiavarusi on kihama pannud mitmesugused spekulatsioonid.

Sellepärast annamegi teemast lähema ülevaate. Arvestada tasub sellega, et tegu on aprilli keskpaiga seisuga. Tulevikus on näha, kas ja millised piirangud hakkavad lennureisijatele kehtima.

NB! Nagu ikka, kui keegi väidab täpselt tuleviku seisude kohta midagi teadvat, siis tasub selgeltnägijaid ignoreerida. Mitte keegi meist siin maamunal ei tea ette, milline reisimise ja lennunduse reaalsus saab olema näiteks septembris 2020 või märtsis 2021. Isegi, kui väga tahaks, ikka ei tea.

#1: Kust sai keskmiste istmete teema alguse?

Wizz Air ja IATA (Rahvusvaheline Lennutranspordi Ühendus) juhid ütlesid mõlemad, et lennufirmad võivad olla sunnitud jätma keskmise istme tühjaks, mis tähendaks 180-kohalise lennuki puhul ainult 120 istmekoha välja müümist.

Põhjus: sotsiaalne distantseerumine.

See jutt levis paljudesse väljaannetesse, ent siiski saavutas tagasihoidlikuma kõlapinna võrreldes sellega, mis paari päeva pärast toimuma hakkas. Nimelt mainis sama teemat easyJeti juht. Sealt hakkas asi hargnema.

easyJet andis ajakirjandusele teada, et lennufirma võib jätta keskmised istmed tühjaks, et hoida sotsiaalse distantseerumise põhimõtet pärast reisipiirangute leevendamist.

easyJeti tegevjuhi Johan Lundgreni sõnul kaalub ettevõte antud lähenemist, sest…

  • Esialgu võib olla lennureisidele madal nõudlus
  • See aitab hoida reisijaid teineteisest kaugemal

Küsimusi peaks see tekitama aga järgnevatel põhjustel…

  • Tühjaks jäetud keskmine iste ei anna kohe kindlasti vähemalt kahte meetrit distantsi
  • Mis juhtub, kui keegi köhib hoopis sinu selja taga?

Seepärast on oluline märgata, et easyJeti juht ei pakkunud seda välja kindla plaanina. Lundgren ütles, et see on üks idee mitmetest, mis on hetkeseisuga laual. Samaaegselt tõi ta välja, kuidas lennufirma uurib erinevate desinfitseerimisprotokollide kohta.

Miks tuua ajakirjanikele välja kõige äärmuslikum ja küsitavam meede? Pole välistatud, et seda ideed puudutati meelega, kuna easyJet pääses rohkem pildile. Viimastel päevadel on sellest Suurbritannia odavlennufirmast kõvasti rohkem rääkima hakatud.

See on aga väga tuttav strateegia Ryanairi juhile Michael O’Learyle. Tegu on mehega, kes on ajakirjanduses rääkinud nii tasulistest kempsudest kui ka võimalusest juurutada lennukites seisukohti.

Mis viibki meid järgmise punktini…

#2: Mis sai edasi pärast easyJeti avaldust?

Laiem avalikkus oli üllatunud. Mõned inimesed avaldasid sotsiaalmeedias arvamust, et tegu on suurepärase plaaniga, kuna siis saab lennukites tavapärasest rohkem laiutada.

Siis võttis aga sõna Ryanairi juht Michael O’Leary. Tema arvates on tegu lootusetult ebaefektiivse meetmega. Iiri odavlennufirma boss ütles Reutersile, et nemad toetavad pigem kehatemperatuuri kontrolli enne pardaleminekut ja maskide kasutust.

Reutersile antud eksklusiivses intervjuus andis O’Leary mõista, et lennufirma plaanib teha suuri sooduskampaaniaid pärast piirangute lõppemist. Nende eesmärk on käivet taastada, mistõttu pole vahet, kas lendude hinnad on 9,99 eurot või 99 senti.

Omaette küsimuse moodustas easyJeti teema edasine kajastus. Paljud väljaanded tõlgendasid välja öeldud sõnu valesti, skandaalselt ja “klikitavalt”. Kaalumisest ja ideega mängimisest sai lennufirma kindel plaan!

Eriti tugevalt väljendus see väiksematest väljaannetes ja lennublogides. Populaarne sagedastele lendajatele mõeldud portaal The Points Guy rõõmustas inimesi, et “pärast koroonaviiruse kriisi ei pea enam kartma keskmise istme hõivanud võõrast lennukaaslast, sest odavlendude hiiglane hoiab need istmed vabana”.

#3: Võtame teema kokku: Lendamise reaalsus eriolukorra lõppedes

Kas tõesti vastavad kuuldused tõele, et edaspidi hoitakse lennukites keskmine iste tühjana?

Ei, see pole tänase seisuga tõsi. Wizz Air mainis seda kui teoreetilist sammu. IATA ei ole edastanud teema kohta kindlaid väiteid. easyJeti juht kirjeldas seda ajakirjanikele kui ühe variandina paljudest, mida kaalutakse lennuhügieeni parandamiseks pärast piirangute lõppu.

P.S. Igatsed reisimist? Reisitarga Facebooki lehelt leiad seniks lõbusaid arutelusid ja kauneid fotosid, hakka jälgima!