Mis toimub lennupiletitega augustis 2022?

 

Käes on august. Teeme jälle kokkuvõtteid lennupiletite maastikul toimuvast.

Alustame sellest, et Ryanair ähvardas piletihindade kallinemisega.

“Ei ole kahtlust, et turu alumises otsas, meie tõeliselt odavad soodushinnad – üheeurosed piletid, 0,99-eurosed piletid, isegi 9,99-eurosed piletid – ma arvan, et te ei näe neid pileteid lähiaastatel.”

Nii ütles Ryanairi boss Michael O’Leary. Pole raske näha, kust kohast sellised mõtted alguse saavad.

  • Inflatsioon
  • Kütusekulude tõus
  • Venemaa-Ukraina konflikt
  • Reisijate kasvava nõudlus
  • Suurem pinge kogu lennundussektori tegevusele

“Me arvame, et inimesed jätkavad sagedast lendamist. Aga ma arvan, et inimesed muutuvad palju hinnatundlikumaks ja seetõttu on minu arusaam, et inimesed hakkavad miljonite kaupa odavamaid pileteid vaatama.”

Kusjuures enne hinnapaanikat tasub märgata, et jutt käis 0,99-eurostest kuni 9,99-eurostest piletitest.

Mitte sõnagi ei öeldud näiteks 15-euroste ja 30-euroste piletite kohta. Seega tasub tulevaks sügiseks ja talveks oma “hinnakompassi” veidi kalibreerida.

Ehk pole mõtet otsida edasi-tagasi lennupileteid Tallinnast Itaaliasse 20 või 30 euroga. Võib-olla tuleb otsima jäädagi.

Samas realistlikult hinnates on ka 60-eurosed ja 80-eurosed lennupiletid sedavõrd kaugele ikkagi soodne diil. Eriti võttes arvesse meie üldiselt kasvavat hinnataseme taustafooni.

Võtame kasvõi Küprose. Sel talvisel hooajal peab suure tõenäosusega arvestama madalaimateks hindadeks 90-120 eurot edasi-tagasi pileti jaoks.

Kas see on kallim võrreldes Ryanairiga aastatetaguste hindadega nagu 20 eurot mõlema otsa eest kokku? Kindlasti.

Aga kõrvutades “värskendatud” hindu Lufthansa, Finnairi, SAS jt pakutavaga on tegu ikkagi 3-4 korda odavamate lendudega.

Eriti tasuks arvesse seda võtta, et klassikaliste lennufirmadega kõige odavama hinnaklassi pileteid on ju viimastel aastatel metsikult nuditud. Suures osas on kaduma läinud toit, jook äraantav pagas ja muu meelehea.

Muide, kuigi lennundussektorit on pikka aega kritiseeritud kliimamuutustele kaasa aitamise tõttu, väidab odavlennufirma juht, et maantee- ja meretransport on silmapaistvamad CO2 tekitajad.

O’Leary sõnul on lennuettevõtjad, nagu temagi, teinud kindlalt jõupingutusi lennunduse CO2 vähendamiseks, näiteks investeerinud kütusesäästlikumatesse lennukitesse nagu Boeing 737 MAX 8.

Seega on O’Leary hoolimata lennupiletite hinnatõusust endiselt kindel, et reisijad jätkavad lendamist, kuna see muutub üha mugavamaks ja keskkonnasõbralikumaks võimalikuks.

Finnair taasavab lennud Mumbaisse

Helsingi ja Mumbai on nüüd pärast 13-aastast vaheaega taas ühendatud. Finnair alustas liinil uuesti 6. augustil, pakkudes kolme iganädalast lendu lennukitega Airbus A330-300.

Reis Helsingist Mumbaisse kestab umbes 8 ja pool tundi. Suurepärane võimalikult väheste ümberistumistega reise eelistavatele India ränduritele.

Lennugraafik on ajastatud nii, et see ühendab reisijad teiste Finnairi lendudega Euroopast.

Parimad edasi-tagasi piletid Finnairiga Tallinnast Mumbaisse on jäänud vahemikku 420-500 eurot. Eks ole näha, milliseks järgmise Finnairi kampaania ajal odavaimad hinnad kujunevad.

Kas käes on aeg osta talveks lennupileteid?

Nii ja naa. Kui näed sobivat pakkumist, siis osta piletid ära. Me ei tea, mis hindadega toimuma hakkab.

Samas kui sa naudid augustis veel Eesti suve ja saabusid äsja mõnelt tripilt, siis pole veel meeletult kiiret nende broneeringutega.

Suur osa meist hakkab ikkagi septembris, eriti veel oktoobris ja novembris end liigutama.

Kuivõrd tipphooaeg on suvi, siis saab vabalt paremate hindadega pileteid endale osta paar nädalat kuni kuu aega ette sügis-talvisel perioodil.

Eriti seetõttu, et osa reisilistest pelgab madalhooajal näiteks Lõuna-Euroopasse lennata. Spordi-, kultuuri-, matka-, toidu- ja rännufännid kaifivad aga täiega.

Vaatamata odavlennufirmade hirmutamisele ootame siiski sügiseks, kevadeks ja talveks suurepäraste hindadega otselende nii Tallinnast, Helsingist kui Riiast.

Lennukaos hakkab leevenema

Heathrow lennujaam väidab, et hiljutine reisikaos hakkab leevenema. Põhjus? Lennufirmad vähendavad lende, et võidelda hilinemiste ja tühistamiste vastu.

Grupi tegevjuht John Holland-Kaye ütles ajalehele Ealing Times, et reisijate kogemused on paremad ja usaldusväärsemad pärast seda, kui kehtestati väljuvate lendude piiramine.

Heathrow ja Gatwick käskisid lennuettevõtjatel oma lennugraafikuid kärpida. Personalipuudus tekitas neile raskusi, et tulla toime välismaiste puhkusereiside nõudluse ootamatu suurenemisega.

Puhkajad kannatasid hilinemiste ja tühistamiste ning pikkade järjekordade tõttu. Lennujaamades oli probleeme pagasi käitlemise, lennujuhtimise ja turvajärjekordadega. Nii ka Tallinnas.

Heathrow ei andnud üksikasju selle kohta, millal ülempiiri võib kaotada, kuid ütles, et maapealse teeninduse suurendamine on võtmetegur.

Kontsern seisab tõenäoliselt silmitsi kompensatsiooninõuetega, mida esitavad mõjutatud reisifirmad ja lennuettevõtjad, kellest paljud on pannud häireid otseselt lennujaamade süüks.

Näiteks TUI teatas, et püüab saada tagasi märkimisväärse summa lennujaamadelt, mida ettevõtte kasutab väljumisteks.