Kuidas võimalikult mugavalt ja ruttu lennujaama läbida?
Lennujaamades liikumine kujuneb tihti tüütuks ja aeganõudvaks. Nõudlikud turvatöötajad, hilinemised ja pikad järjekorrad on vaid osa stressitaset tõstvatest olukordadest enne lendu. Vaatame lähemalt, kuidas lennujaama välisuksest sisse astudes võimalikult ruttu ja rahuliku meelega lennuki istmele potsatada.
Planeeri lennujaama jõudmise aega
Lennujaama kohale mineku ajastamine on omaette kunst, sest mõistlik laekumise varuaeg sõltub suuresti konkreetsest lennujaamast ning ajahetkest. Maailma tihedaima lennuliiklusega sõlmpunktidesse soovitatakse mõnikord saabuda juba kolm tundi enne väljalendu. Järjekorrad võivad olla äärmiselt pikad. Pealegi on teatud lendudel mitu turvakontrolli, näiteks Ameerika suunal võib üsna kindlalt arvestada täiendava kontrolliga enne väravat. Suuremast lennujaamast väljuv siselend, näiteks Suurbritannias või USAs, ei pruugi aga vajada väga varajast saabumist.
Kindlasti tasub igas suuruses lennujaamade puhul vaadata, kas enda lennuaja perioodil tõuseb õhku veel palju lennukeid. Ka väiksemas lennujaamas võivad tekkida parajalt pikad järjekorrad ja stressirohked situatsioonid, kui varahommikul või õhtusel ajal väljub korraga palju lende. Kõige kasulikum on kiigata lennujaama kodulehele ja uurida väljuvate lendude ajatabelit. Tiheda graafiku korral planeeri parem veidi rohkem varuaega. Leidub lennujaamade kodulehti, kus on soovituslik saabumise aeg eraldi lennukategooriate (siselend, rahvusvaheline kauglend, terminali number) kaupa välja kirjutatud. See teeb elu veelgi lihtsamaks.
Isegi kui on tegu pisema lennujaamaga ja väljumisi on vähe, siis oluliste lendude (näiteks kojulennu esimene ots) puhul tasuks igal juhul varuaega jätta. Tellitud takso või Uber võib tee peal katki minna või hoopiski plekki mõlkida. Lennujaama buss ei pruugi absoluutselt kohale tulla. Riigipühad võivad tavalisi graafikuid pea peale pöörata. Need on kõik olukorrad reaalsest elust.
Lisaks praktilistele põhjustele sõltub õige lennujaama saabumise aeg iseloomust ja eelistustest. Osa inimestest soovibki võimalikult vara lennujaama kohale jõuda, et rahulikult tassike kohvi või klaas õlut tellida. Teised jällegi hindavad väga praktilist ajakasutust. Neile sobivad kõige paremini minimaalsed lendude vahelised ühendused ja väljalennule saabumise ajad.
Kasuta infoteenuseid
Tänasel päeval on aina enamatel lennujaamadel mobiilne äpp. Seda kasutades saad infot lennule registreerimise kassade ja hilinemiste kohta. Muuhulgas saad kibekiires olukorras võimalikult optimaalset teekonda läbi lennujaama planeerida. Kui oled suures lennujaamas eksinud ja äppi pole, siis küsi mõnelt töötajalt abi või otsi üles infokassa. See võib kujuneda tunduvalt kiiremaks variandiks võrreldes sellega, kui otsustad lahenduse “ikka ise välja mõelda”.
Loe lennufirmade reegleid
Kunagi kehtis väga hoolikas reeglite lugemine peamiselt odavlennufirmadega reisijatele. Nüüd on aga tihedas konkurentsis tulnud uute piletitüüpidega välja traditsioonilised lennukompaniid nagu Lufthansa ja Scandinavian Airlines. Kõikide piletihindade sees ei pruugi olla äraantavat pagasit või muid mugavusi, mida on klassikaliste lennuettevõtete puhul iseenesest mõistetavatena võetud.
Kui alles lennujaamas selgub, et soetud piletiklass toob kaasa lisakulutusi, siis võib see lennukini jõudmist tunduvalt stressirikkamaks teha. Eriti krõbedad lisatasud võivad kaasneda odavlennufirmade teenuseid kasutades. Kõrvalisemates lennujaamades, mis on muutuda odavlendude mekadeks, võib tihti näha olukordi, kus meeleheitel reisiline anub halastust või lausa sõimab töötajaid. Üldjuhul on reeglid ranged ja patustamisi tuleb nii tihti ette, et erandite tegemise peale lootma ei saa jääda.
Reeglite osas tasub jälgida, milline pagas on täpselt hinna sees. Kuigi alati ei lähe käsipagas kaalumisele, siis igaks juhuks tasuks ikkagi kaalupiirangud kindlaks teha. Sama käib pagasi mõõtmete osas. Üldjuhul ei hakka keegi väiksema suurusega seljakotte üle mõõtma või vastavasse mõõdukasti suruma. Aga kahtlaselt suurte või ratastega kohvrite puhul on see risk võrdlemisi suur. Peale selle eksisteerib lennufirmasid, mis nõuavad rangelt eelnevat lennule registreerimist internetis. Lennujaamas koha peal lennule registreerimine võib maksma minna mitukümmend eurot.
Lõika kasu boonusprogrammidest
Lõviosa lennufirmadest pakub sagedastele lendajatele hüvesid, kui nad liituvad nende boonusprogrammiga. Osa neist kasulikest võimalustest laseb kiiremini ja mugavamalt lennujaama läbida. Tihti tuleb kõrgema klassi kaardiga kaasa variant kasutada kiiremat turvakontrolli. Selleks on eraldi järjekord, mis mõnes lennujaamas võib tipphetkel säästa lausa pool tundi. Kui kõrgemat staatust pole võimalik teenida, siis aina rohkemates lennujaamades saab prioriteetse turvajärjekorra endale raha eest osta.
Lennufirmade boonusprogrammide kaudu on võimalik piisavalt sagedase lendamise korral teenida äriklassi ootesaalidesse pääsemise võimaluse. Enamjaolt tuleb see privileeg kaasa kuldtaseme kaartidega. Aga jällegi, kui staatuse teenimiseks piisavalt ei lenda, siis saab osta pääsmeid äriklassi ootesaalidesse. Vahel on ostuvõimalusega ooteruumid küll vähem luksuslikumad, ent sellegipoolest on tegu rahulike paikadega, kus saab kergelt einestada, tasuta jooke võtta ja lõõgastuda või tööd teha.
Pakkimisel mõtle turvakontrollile
Kas oled näinud pealt, kuidas keegi kohmitseb turvakontrollis terve igaviku? Või oled ise otsinud kõigi asjade alla mattunud tahvelarvutit? Mõtle pakkimisel turvareeglite peale, et nii enda kui teiste aega kokku hoida. Paljudes lennujaamades on turvakontrolli standardiks läbipaistva vedelike koti ja suuremate elektrooniliste seadmete pagasist välja tõstmine. Need pannakse eraldi kandikule, mis röntgenist läbi lastakse.
Just seetõttu tasub asetada vedelike kotike asjade peale, et kohvrit või kotti avades saaks selle võimalikult mugavalt välja tõsta. Sama kehtib suurema elektroonika kohta. Proovi pakkida sülearvuti, peegelkaamera või tahvelarvuti sellisel moel, et sellele ligi pääsemiseks ei pea terve kohvri sisu eelnevalt välja tõstma. Lisaks sellele mõtle korraks läbi, kas koti sügavustes on keelatud esemeid. Kui kahtled, siis kasuta otsimootorit, et teha kindlaks, kas kimbatusse panevat eset võib ikkagi pardale kaasa võtta.